Ayurwell

Hoofdmenu

Boekrecensies

Peter Kelder

Fontein der jeugd

Vijf oude Tibetaanse oefeningen om jong, gezond en vitaal te blijven

Dit boek kan beschouwd worden als een klassieker over het vertragen, resp. keren van het verouderingsproces. Door middel van vijf oefeningen die evenwichtstoornissen in de energiecentra herstellen, en daardoor niet alleen de hormonale balansverstoring repareren maar bovendien de cellen de kans geven zich optimaal te vermenigvuldigen, wordt de slijtageslag ingedamd. Dit boekje over het verjongingsproces is uiterst sympathiek omdat het zowel verbazingwekkend simpel als effectief is. Wie ongeveer een maand lang iedere dag de goed uitgelegde en met zwartwitfoto’s geillustreerde oefeningen zo’n kwartiertje doet, voelt zich inderdaad uitzonderlijk prettig in zijn vel zitten: ‘jonger en beter’ zoals de schrijver het stelt.

Deepak Chopra

Volop Energie

Chronische vermoeidheid overwinnen met het ‘Complete Mind/Body Program’

In dit vlot geschreven boekje legt de auteur uit, hoe men chronische vermoeidheid te boven kan komen door zelf een aantal energieprincipes uit de Indiase `Ayurvedische’ geneeskunst toe te passen. Het gaat bij chronische vermoeidheid immers om gebrek aan energie en evenwicht in onze energiehuishouding. De belangrijkste remedie ligt in het vermogen om het onbegrensde natuurlijke energieveld waarin wij leven aan te boren. Daartoe moet het evenwicht tussen lichaam en geest – en tussen inname en uitgifte van energie – worden hersteld. Specifieke, aangepaste voeding om de spijsvertering te verbeteren is in dit verband een belangrijk hulpmiddel, naast meditatie en lichaamsgerichte oefeningen (zwart-wit geïllustreerd) om stress te verminderen. De auteur geeft een aantal schema’s en technieken om mentaal en lichamelijk beter in evenwicht te komen en zo het contact te hervinden met de eigen innerlijke hulpbronnen: creativiteit en intelligentie. Het gevoel dat er (weer) vooruitgang en richting in ons leven zit, bevordert de aanmaak van neurochemische stoffen die geest en lichaam van energie en levenskracht voorzien. Met korte literatuurlijst en index.

Deepak Chopra

Lekker slapen

Het complete Mind/Body-programma voor een goede nachtrust

Veel mensen hebben slaapproblemen: van de verkochte medicijnen is een groot deel ‘slaappillen’. Toch is er veel mogelijk om op een natuurlijke manier lekker en gezond te slapen. In het eerste deel van dit boek wordt uitgelegd wat slaap wetenschappelijk is volgens de westerse ideeen en wat de visie is van de ayurveda hieromtrent. Ayurveda is de traditionele Indiase gezondheidsleer. In het volgende hoofdstukken kan men aan de hand van een vragenlijst te weten komen tot welke ‘dosha’ (ayurvedisch type) men behoort, namelijk: vata, pitta of kapha (of een mengtype). Voor elk van deze dosha’s worden voedingsadviezen, lichaamsoefeningen en leefregels gegeven om op een natuurlijke manier gezond te slapen. Verder wordt ingegaan op de betekenis van dromen, nachtmerries, slapeloosheid bij ouderen enzovoort. Tot slot een korte Engelstalige literatuurlijst, enkele adressen en een register. Het boek is bedoeld voor iedereen die meer profijt wil hebben van een gezonde nachtrust, maar niet iedereen zal deze methode aanspreken, daar men toch wel in deze Indiase denktrant moet thuiszijn om alle facetten goed te kunnen invoelen. Het boek bevat diverse tabellen en tekeningen als ondersteuning van de tekst.

Deepak Chopra

Je gewicht in balans

Het complete Mind/Body-programma

De auteur geeft vanuit een Ayurvedische visie (Indiase geneeskunde) zijn opvattingen over afslanken en overgewicht. Hij verbindt hieraan lichamelijke, emotionele en spirituele aspecten en neemt de aspirant-afslanker bij de hand door deze samenhang systematisch uit te leggen. Door praktische oefeningen kan men zich deze kennis verder eigen maken en toepassen. Ayurveda gaat uit van de natuurlijke balans van lichaam en geest, die ieder in aanleg bezit. Anders dan de meeste afslankmethodes werkt de auteur niet met calorietabellen en ideaalgewichten maar probeert door een ontspannen benadering de verhouding met jezelf en je lichaam te verbeteren. Het boek is geschikt voor lezers, die geinteresseerd zijn in de basisprincipes van Ayurveda, maar vooral voor afslankers, die er nieuwe hoopvolle gezichtspunten in zullen aantreffen. Voor de doorgewinterde New Age-fan biedt het in spiritueel opzicht geen nieuws. Met register en lijstje van literatuur en adressen.